تاریخچه کربلا

کت و شلوار

کت شلوار

کت وشلوار

---------------- ----------------
کت و شلوار و پیراهن
کت و شلوار و پیراهن مارک مارکدار مدل سال
نگارش در تاريخ یک شنبه 26 ارديبهشت 1395برچسب:, توسط رامش

تاریخچه کربلا

تاریخچه کربلا به عصر تمدن بابلی ها بر می گردد . بعضی از محققان معتقدند که کربلا یعنی « قرب اله» که ریشه واژه بابلی کلمه ( قدیم ) است. بعضی دیگر از محققان عقیده دارند که واژه کربلا از واژه «کوربابل» بدست آمده است که به معنای مجموعه روستاهای بابل قدیم است که «نینوی» و «غاضریه» از جمله آنهاست.

سرزمین کربلا تا قبل از واقعه عاشورا در سال ۶۱ هجری قمری، منطقه ای بیابانی بوده است . اما بعد از ماجرای کربلا و شهادت امام حسین علیه السلام و یارانش گنبد و بارگاهی بر مزار حضرت سیدالشهداء و یارانش ساخته شد که از آن پس کربلا به یکی از مکان های زیارتی و مقدس جهان اسلام تبدیل شد.

بعضی دیگر معتقدند تاریخچه کربلا به تمدن های بین النهرین باز می گردد و در آن معابدی برای نماز وجود داشته است . کربلا مرکب از دو واژه آشوری «کرب» به معنای حرم و «أیل» به معنای «خدا» است و معنای کربلا ، حرم خدا است.

اما وقتی که امام حسین (ع) به این سرزمین رسید و نام آن  را پرسید و در جواب، نام کربلا را شنید فرمود: « أللّهُمَّ إنّی أعوذُ بِکَ مِنَ الکَربِ وَالبلاء».
(خدایا من از سختی ها و بلاهای این سرزمین به تو پناه  می برم).

نام های دیگر کربلا
«طف» یکی دیگر از نام های کربلا است. «حیره» نام دیگر این سرزمین است که امروزه به «حائر» معروف است.
(امام حسین (ع) در روز دوم محرم سال ۶۱ همراه کاروانش به کربلا رسید. بنا بر برخی گفته ها، امام حسین (ع) گوشه ای از زمین کربلا (زمینی به مساحت ۳۶ کیلومتر مربع) را که اکنون شامل قبر او و سایر شهدای کربلا می شود، به ۶۰۰۰۰ درهم از مردم نینوا و غاضریه خریداری کرد و با آنها شرط کرد که مردم را برای زیارت راهنمایی کنند و از زائرین قبرش تا سه روز پذیرایی کنند.)

تاریخچه کربلا از ابتدا تا کنون

– دو روز پس از حادثه عاشورا آبادانی شهرمقدس کربلا شروع شد.

– ۱۲ محرم سال ۶۱ ه ق. بنی اسد با هدایت امام سجاد (ع) بدنهای مطهّر امام حسین (ع) و فرزندان عز یزو یاران گرامی و حضرت عباس (ع) را به خاک سپردند.

– سال ۲۴۷ هجری قمری . منتصر عباسی پس از کشتن پدرش متوکل که کربلا را ویران کرده بود، بناهایی را در کربلا ایجاد کرد.

– سال ۳۷۲ هجری قمری. اولین دیوار دور حایر کشیده شد و مساحت آن به ۲۴۰۰ متر مربع رسید.

– سال ۴۱۲ هجری قمری. حسن بن فضل رامهرمزی وزیر، دومین دیوار را به دور شهر بنا کرد و چهار دروازه آهنی در اطراف آن نصب کرد.

– سال ۹۴۱ هجری قمری. شاه اسماعیل صفوی به  زیارت کربلا رفت. نهر قدیمی را لایروبی کرد و بنای بار گاه حسینی را تعمیر و تجدید بنا کرد.

– سال ۹۵۳ هجری قمری. شاه سلیمان قانونی دور ضریح را تعمیر کرد و مزرعه هایی را که به وسیله شن و ماسه پوشیده شده بود به باغ تبدیل نمود.

– سال ۱۲۱۶ هجری قمری. پس از حمله وهابی ها، یکی از فرمانروایان هند، خانه ها و بازارهای زیبایی در کربلا ساخت و دیوار محکمی دور شهر کشید.

– سال ۱۲۱۷ هجری قمری. سیدعلی طباطبائی ، صاحب الرّیاض، سومین دیوار شهر را ساخت و شش دروازه برای آن قرار داد.

– سال ۱۸۶۸ میلادی . برابر با ۱۲۸۵ هجری قمری. مدحت پاشا، ساختمان ها و ادارات دولتی بنا کرد و شهر را گسترش داد.

– سال ۱۹۹۱ میلادی . در جریان انتفاضه آسیب های فراوانی به کربلا وارد شد. سرکوب قیام شیعیان عراق، نقاب را از چهره بی رحم صدام برکشید و سنگدلی او را نزد جهانیان آشکار ساخت . آثار گلوله های این کشتار هنوز هم بر دیوارهای زیر گنبد قابل مشاهده است.

– مساحت کربلا اکنون به حدود ۵۲۸۵۶ کیلومتر مربع می رسد و زمین های آن از شن و سنگریزه خالی شده و پر از باغ های زیبا شده است؛ آب فرات این باغ ها را آبیاری می کند. دو جاده اصلی به کربلا منتهی می شوند. یکی جاده بغداد به کربلا که از شهر مسیّب می گذرد و طول آن ۹۷ کیلومتر است و دیگری جاده ای است که به نجف می رود.

– از نظر عمران و سازندگی، شهر به دو قسمت کربلای قدیمی و کربلای جدید مجزا می شود. بخش جدید بناهای بزرگ و خیابانهای طولانی دارد و مؤسسات، بازارها، مدارس دینی و دولتی بسیاری در این قسمت وجود دارد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوند هاي روزانه

اسلایدر

---------------------- ----------------------